trifoxbiketaro.infoblog.cz

Jak správně nastavit a udržovat odpružení horských kol?

Publikováno 26.04.2023 v 07:57 v kategorii znalost kola, přečteno: 14x

Tento článek tedy zdůrazňuje sedm faktů, které by měl každý jezdec vědět o svém zavěšení.
Systémy odpružení jsou nedílnou součástí horské cyklistiky a správné nastavení a pravidelná údržba zajistí jejich správnou funkci. Mnoho nováčků je používá neustále nesprávně a existuje mnoho špatných návyků, které lze vychytat během nastavování a údržby odpružení.

1. Předpětí by se mělo měřit s odjištěným tlumičem

Někomu se může zdát tento zdravý rozum triviální, ale většinou to nikoho nezajímá. Když měříte odpružení, musíte to provést s vypnutým odpružením (úplné odpružení otevřené). Pokud je tlumič ponechán v poloze „vypnuto“, neposkytne vám přesné údaje, hodnota bude nízká. Když jedete kopce s dokořán otevřeným odpružením, výsledkem je příliš měkká vidlice nebo tlumič. Z tohoto důvodu, i když máte pouze nízkou rychlost komprese, je nejlepší ji před měřením nechat zapnutou.

2. Předpětí je velmi důležitý faktor, ale ne jediný

Prvním úkolem je dostat průvěs na tlumič. Pokud není nastaveno na 25 % nebo 30 % nebo méně toho, co auto potřebuje, je to velmi špatný start před laděním odpružení. Ve skutečnosti je předpětí pouze výchozím bodem pro vyladění vašeho odpružení, existuje mnoho dalších faktorů, které je třeba zvážit. Teoreticky je důležité správné předpětí. Z praktického hlediska však měření předpětí není tak jednoduché a přehledné. Správné rozložení těla na kole je důležité při měření, protože různí jezdci mají různé techniky a pozice.

Například pohybem vpřed nebo vzad na kole, přikrčením nebo vzpřímeným stáním, sezením nebo stáním získáte velmi odlišné hodnoty předpětí.

odkaz

3. Tlak vzduchu v záporné vzduchové komoře nemůže překročit tlak vzduchu v kladné vzduchové komoře

Některé vidlice mají pozitivní a negativní vzduchové komory, které lze nastavit nezávisle. Častou chybou je přefouknutí negativní vzduchové komory. Většina vidlic používá knoflík k automatickému vyrovnání kladného a záporného tlaku vzduchu v komoře. Účinek záporné vzduchové komory spočívá v tom, že odolává tlaku kladné vzduchové komory. Bez něj bude vidlice zvednutá. Proto přidání vzduchu do pružiny záporné vzduchové komory má tendenci stlačit vidlici, protože vyrovnává kladný a záporný tlak vzduchu.

Úkolem negativní vzduchové komory je udělat vidlici měkčí a pro začátek pohodlnější. Čím více natlakujete negativní vzduchovou komoru, tím více bude odpružení dělat přes malé nerovnosti, ale nemělo by být natlakováno více než pozitivní vzduchová komora.

Pokud je tlak v záporné vzduchové komoře příliš vysoký, vidlice ztratí svůj zdvih. V tomto případě by se člověk nakláněl ke zdvihové páce, dokud pozitivní a negativní vzduchová komora nedosáhnou stejného tlaku, ale to znamená, že vidlice zůstane kratší, ztratí zdvih a sníží přední část, což samozřejmě není ideální.


4. K odstranění prachu mezi vnitřní trubkou a prachovým těsněním nepoužívejte tvrdé předměty

V minulosti někteří lidé navrhovali, aby se vidlice dostala do lepšího stavu, otevřete prachové těsnění a nalijte do něj trochu oleje. Někteří lidé také používají tento trik, aby se zbavili stresu z uvíznutí ve vidlicích ve vysokých nadmořských výškách. Měkká prachová těsnění jsou nyní mikrodrážková a snadno se poškodí i s plastovými pásky bez rizika poškrábání rekvizit kovovými předměty. Nejlepší metodou je proto jednoduše natřít olej na prachové těsnění, aniž byste jej poškrábali nebo zlomili.

5. Často čistěte prach mezi vnitřní trubkou a prachovým těsněním a provádějte řádné mazání

Velmi důležité je vnější mazání závěsných ploch. Po každém umytí kola důkladně očistěte vnější trubky a naneste několik kapek maziva na těsnění proti prachu. Nepřetěžujte ho a přebytečný olej otřete, aby nekapal a neušpinil brzdové destičky.

Tři způsoby mazání

Chrání prachové těsnění a vytváří ochranný film, díky čemuž je měkké a účinné.

Olej se používá k odstranění zbytkového prachu z prachových těsnění, čímž se na sloupcích vytvoří prstenec olejové smíšené špíny, kterou lze snadno odstranit hadříkem.

Vytváří na vzpěře mazací vrstvu, která snižuje lepení a proniká do prachového těsnění, které ji maže.

Takže ne nutně po každé jízdě, ale minimálně po umytí kola, je velmi důležité vyčistit externě namazaný tlumič hadříkem a poté hadříkem odstranit přebytečné mazivo.

6. Nebojte se, že vzduchová komora bude po odšroubování vzduchové trysky netěsnit

Mnoho lidí věří, že když se vzduchový sud po nafouknutí odšroubuje, vzduch uniká z ventilu. Aby se to kompenzovalo, někteří lidé nadměrně zvyšují tlak vzduchu.

Ve skutečnosti je to naopak. Pokud čerpadlo a ventil fungují správně, po odšroubování kruhové matice čerpadla se ventil uzavře před vypuštěním vzduchu. O-kroužek čerpadla zůstává na svém místě, dokud se ventil nezavře, a pak umožňuje unikání vzduchu. Takže zvuk run flat, který slyšíme, je jen vzduch obsažený v hadicích a pumpách, takže...ne vzduch z tlumiče. Místo toho, když připojíte pumpu k tlumiči, část vzduchu obsaženého ve vzduchové komoře tlumiče unikne a naplní trubici a měrku pumpy. Ztráta vzduchu závisí na velikosti vzduchové komory.

Námi naměřená tlaková ztráta má tedy smysl pouze tehdy, když je plynová láhev připojena k ventilu. Když odšroubujeme plynovou láhev, tlak je přesně tlak naměřený manometrem.

7. Dbejte na pravidelnou údržbu tlumičů

Posledním „tajemstvím“ není nic jiného než prosté dodržování pokynů výrobce, pokud závěsný produkt funguje správně, měl by být pravidelně udržován. Suspenze jsou složité a choulostivé komponenty, a pokud jsou vždy pravidelně čištěny, budou vždy v nejlepším stavu.

Komentáře

Celkem 0 komentářů

  • Neregistrovaný uživatel

    Jméno: Přihlásit se

    Blog:

    Obsah zprávy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovězte na otázku: Co je dnes za den?